środa, 25 stycznia 2017

12/2017 Pax - Sara Pennypacker / Wydawnictwo IU.VI


Sara Pennypacker - Pax
Wydawnictwo - IU.VI
Data wydania - 26.10.2016
Liczba stron - 296
kategoria - literatura dziecięca i młodzieżowa
moja ocena - 8/10

Bardzo intensywnie śledzę rynek wydawniczy w Polsce, również ten dziecięco-młodzieżowy. Niestety, niewiele jest książek z tej kategorii, które przykuwają moją uwagę, jednak w ostatnim czasie trafiłam na kilka perełek. Książka Sary Pennypacker zdecydowanie jest jedną z nich. 

"Pax" to historia o wielkiej przyjaźni i poświęceniu. Poznajemy w niej Petera, dwunastolatka, którego nadchodząca wojna zmusiła do rozstania z ojcem, ale przede wszystkim z ukochanym zwierzakiem lisem Paxem. Paradoksalnie imię pupila, oznacza pokój. To właśnie Chłopcu i lisowi autorka na przemian oddaje głos, by przeprowadzili nas przez tą opowieść. Wędrówka Petera, stała się nie tylko wyprawą, by odzyskać przyjaciela, ale przede wszystkim wyprawą w głąb siebie i próbą odnalezienia sensu w otaczającej rzeczywistości. To historia o wojnie, o kosztach jakie niesie za sobą, o stracie i samotności. Bohaterką drugoplanową powieści jest bowiem Vola, poturbowana życiowo, była sanitariuszka, która opowiada chłopcu o swoich losach, o tym kim się przez chorobę zwaną wojną stała.
"Pax" to historia właściwie na jeden wieczór, ale zdecydowanie wymagająca naszej uwagi i skupienia. To trudna lektura, ale bardzo wdzięczna i wartościowa. Ja czasami potrzebuje takich książek. 

Na uwagę zasługują również ilustracje Jon Klassen. Jak byłam mała, byłam święcie przekonana że podczas wojny świat był czarno biały (tak jak filmy o wojnie z tego okresu). Bezkolorowe ilustracje z tej książki, przypomniały mi tamte moje wizje... umocniły też wrażenia jakie miałam czytając tę historię.

Bardzo polecam, nie tylko dzieciom. 


Za możliwość przeczytania książki, dziękuję wydawnictwu IU.VI