wtorek, 3 stycznia 2017

2/2017 Mats Olsson - Wszystko zostaje w rodzinie / Wydawnictwo Dolnośląskie


Mats Olsson - Wszystko zostaje w rodzinie
Wydawnictwo - Wydawnictwo Dolnośląskie
Seria - Ślady zbrodni
Cykl - Harry Svensson (tom 2)
kategoria - thriller/sensacja/kryminał
moja ocena 6,5-7 / 10 (nie mogę się zdecydować)

Muszę przyznać, że nie czytałam pierwszej części tego cyklu. Nie przeszkadzało mi to jednak, w zorientowaniu się w sytuacji. Zachęcam do zapoznania się z pierwszym tomem, jednak nie musicie tego robić by sięgnąć po tę książkę. Ja sięgnęłam po nią, bo lubię tą serię i jak do tej pory nigdy się na niej nie zawiodłam.  

Myślę że, "Wszystko zostaje w rodzinie" sprawiłoby na mnie większe wrażenie, gdyby nie fakt że czytałam ją po fenomenalnym dla mnie "Połowie". Stąd moje wahanie, co do oceny tej książki.

Co było zatem pozytywnego z tej książce? Bardzo wiele.
Przede wszystkim, bardzo ciekawy (trochę nonszalancki) styl narracji, już od pierwszych stron mocno wyrobiony. Poza tym akcja, która dzieje się w stosunkowo krótkim czasie, bo w przeciągu tygodnia. Bardzo mocną stroną tej powieści, jest też główny bohater. Nie wiem czy kiedyś miałam do czynienia z taką postacią pod względem charakterologicznym. Bezrobotny dziennikarz raczej nieśledczy, na co dzień prowadzący ze swoim przyjacielem knajpkę na wybrzeżu, Harry Svensson ze skłonnościami sado-maso to pewna nowość wśród postaci książek kryminalnych. 
Harry co prawda nie wzbudził we mnie wielkiego zaufania, a jednak to on pewnej nocy ratuje małą, wystraszoną dziewczynkę. To on wpada na kolejne tropy, wszystkie w rezultacie prowadzą w jedno miejsce, za to do wielu ludzi. W sprawę zamieszani są bowiem poza głównymi bohaterami: bardzo bogata i wpływowa szwedzka rodzina, rosyjska mafia, gang motocyklowy, neonaziści i postacie z mrocznej przeszłości. Do tego po dobrej stronie pojawiają się: stary dziennikarz, policjantka z przestępczości bankowej, i była kochanka głównego bohatera.

Książka wydaje mi się w swojej narracji taka męska. Choć nie do końca potrafię wytłumaczyć dlaczego tak :) 
Tak czy inaczej polecam, bo to bardzo ciekawa lektura, z bardzo ciekawym głównym bohaterem. 

Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa Dolnośląskiego: