czwartek, 16 marca 2017

31/2017 Czerwone gardło, Jo Nesbo, Dolnośląskie, 2010

Jo Nesbo - Czerwone gardło
Cykl - Harry Hole (tom3)
Seria - Ślady zbrodni
data wydania - 2010
liczba stron - 423
kategoria - thriller/kryminał/sensacja
moja ocena 7/10 - bardzo dobra












"Czerwone gardło" to  moje trzecie spotkanie z kryminałami Jo Nesbo. Niestety mam spore zaległości w tym temacie, ale z drugiej też strony, myślę, że jest co nadrabiać :)
Muszę jednak przyznać, że dwie pierwsze części, nie zrobiły na mnie, aż takiego wrażenia. W tej wyraźnie czuć rozwój kunsztu pisarskiego autora. Wszystko w tym tomie, wydaje się bardziej zaplanowane i dopracowane zarazem. Akcja, bohaterowie, tło powieści oraz co najważniejsze główne wątki.

Tym razem, w trzeciej części cyklu o uwielbianym przez czytelników Harrym Hole, autor zaprasza nas na kryminał, z akcją osadzoną w czasach zarówno współcześnie, jak i podczas drugiej wojny światowej. Obie te historie, okazały się równie wciągające. Opowieść przebiega szybko i sprawnie, jest rozbudowana, ale nie do przesady. Skutecznie zmierza, do celu, aż po pełne napięcia zakończenie.

Jedną z bardziej interesujących części tej książki, to kwestie wstydliwych i niechlubnych momentów  współpracy w czasie wojny, części obywateli norweskich z III Rzeszą, połączone z tematem neonazizmu, w czasach współczesnych. To trudne zagadnienia i wciąż wzbudzające wielkie emocje. Nie oszukujmy się, to idealny temat na dobry kryminał.
Kolejnym wątkiem, tej powieści który bardzo mnie zainteresował, to rozdziały dotyczący głównego bohatera, kwestie miłośne i elementy jakie wnoszą do opowiadanej historii. Było ich w sam raz. Nie za dużo, nie za mało. Idealnie też zostały wplecione w pozostałe wydarzenia. I co najważniejsze, okazały się istotne.
Na plus powieści Jo Nesbo, przemawia również, profil głównego bohatera, jaki wykreował autor.  Pisałam już o tym wielokrotnie. Mam słabość do sponiewieranych życiowo postaci. Ten jest taki w stu procentach. Harry Hol, to zniszczony przez los i alkohol, radzący sobie w każdej sytuacji policjant. Jak dla mnie ideał tragicznego bohatera we współczesnej literaturze. :)

Po przeczytaniu "Czerwonego gardła" jeszcze bardziej utwierdzam się w przekonaniu że powieści Nesbo trzeba lubić. No cóż... ja je lubię. :) Choć muszę przyznać, że zdecydowanie nie było mi łatwo czytać tę książkę. To jedna z tych powieści, które wymagają od czytelnika skupienia, ciszy, w pewnym sensie poświęcenia. 

Tak czy inaczej, to bardzo dobra powieść, którą serdecznie polecam. Szczególnie tym co tak jak ja lubią dobre kryminały i mają zaległości w książkach Jo Nesbo. Polecam ją również tym, co chcieliby sobie przypomnieć jego losy, przed premierą najnowszej części. 

Ja "Czerwone gardło" przeczytałam dzięki uprzejmości wydawnictwa Dolnośląskie (Grupa wydawnicza Publicat), za co serdecznie dziękuję.





Translate