piątek, 24 marca 2017

33/2017 Wiktoria, Daisy Goodwin, Marginesy, 2017

Daisy Goodwin - Wiktoria
Wydawnictwo - Marginesy
Data wydania - 22.02.2017
Liczba stron - 432
kategoria - historyczna
Moja ocena - 7,5/10 - bardzo dobra

Polecam przede wszystkim:
- wielbicielom historycznych romansów,
- czytelnikom zainteresowanych historią Anglii,
- czytelnikom lubiącym książki o rodzinach królewskich,
- wielbicielom historii o Królowej Wiktorii,
- wielbicielom serialu pod tym samym tytułem.





Zdecydowanie nie mogłabym przejść obok tej książki obojętnie. Wiktoria to dla mnie jedna z ciekawszych kobiecych postaci w historii Wielkiej Brytanii. Mam do niej sentyment odkąd w szkole oglądałam  film "Młoda Wiktoria", przedstawiający jej młodzieńcze losy. Produkcja była w oryginalnej wersji językowej, niewiele z niej zrozumiałam, ale i tak zdążyła mnie zaintrygować na tyle, bym bliżej przyjrzała się historii tej niezwykłej Królowej. 

W powieści poznajemy pierwsze dwa lata panowania Królowej Wiktorii. Patrzymy jak młoda niedoświadczona kobieta, nabiera ogłady, doświadczenia i kompetencji do tego by rządzić swoim krajem. To trudny czas w historii kobiet, które z założenia traktowane są mniej poważnie. Trudny również dla młodej Królowej, która próbuje wyswobodzić się spod całkowitej kontroli i nacisków swojej matki i jej towarzysza Conroya. W końcu, nie mając trochę wyjścia, ulega sugestiom lorda Melbourna. - charyzmatycznego, wpływowego premiera rządu. Nie ma wątpliwości co do tego, że lord wywarł na młodziutką dziewczynę ogromne wrażenie, stając się dla niej przyjacielem i wiernym towarzyszem w pierwszych latach jej panowania. Ku rozpaczy członków rządu opozycyjnej partii, rodziny i części dworu, Królowa nieprzerwanie słucha (a raczej bierze pod uwagę) zdanie swojego ministra, aż do pojawienia się ponownie w jej życiu Księcia Alberta. Tu zaczyna się kolejny ważny wątek powieści, pełen dyplomatycznych zabiegów, starań, politycznych podchodów. Trudne próby ułożenia stosunków między księciem i Królową, stanowią do tego piękne uwieńczenie historii. Jak zakończą się te starania? Ci, co znają ta historię wiedzą, Ci co jej nie znają, dowiedzą się czytając książkę do końca. :)

Niezmiernie jestem ciekawa jak dalej autorka przedstawi losy Królowej Wiktorii. Informacje na temat drugiego sezonu serialu zostały już potwierdzone. Mam więc nadzieję, że i kontynuacja książki zostanie napisana. 

Niestety, powieść posiada pewne niedociągnięcia, szczególnie w drugiej części. Jednak z uwagi na to że nie przeszkadzały mi w jakimś znacznym stopniu, nie będę się na ich temat rozpisywać.
Podsumowując. To dobra, lekka i ciekawa powieść. Choć raczej dla kobiet.

A tak na marginesie. Telewizja Polska publikowała niedawno serial o tym samym tytule, którego twórczynią jest autorka powieści. Co prawda nie po drodze mi z tą produkcją, głównie ze względu na godziny emisji. Ale słyszałam o nim wiele dobrego.

Tak, czy inaczej gorąco polecam.

Za przekazanie egzemplarza do recenzji, serdecznie dziękuje Wydawnictwu Marginesy